Sunday 2 February 2014

Hana dan buku

Assalamualaikum semua.. hari ni nak cerita pasal hana dan buku..
Actually aku dah expose hana dengan buku seawal umur die dua bulan lg..sebelum aku masuk keje aku dah bacakan hana buku.. yela.. dok kt umah takde buat apa.. jadi layan novel jela jawabnye.. time tu aku selalu letak hana atas badan aku sambil aku baca buku.. kadang2 aku baca kuat2 sikit.. konon macam bacekan untuk dia.. sampai terlenalah hana.. haha.. masa tu novel je yg ada.. aku tak beli lagi buku yg sesuai untuk hana..

Bila aku dah masuk keje lepas habis cuti bersalin, aku mulalah shopping buku2 hana.. antara buku pertama yang aku beli untuk hana ialah soft book dan foam book.. walaupun aku tahu hana belum mengerti lagi tapi aku tetap bacakan buku2 yg aku dah beli tu kat dia.. .setiap hari aku akan luangkan masa untuk itu.. tak lama pon.. dalam 2 3 minit je.. kadang2 hana tak tengok pon buku yg aku bacakan tu.. hehe

Koleksi buku hana aku tambah sikit2.. bila aku jalan2 and terjumpa buku yg sesuai, aku akan beli.. kemudian aku akan bacakan untuk dia.. walaupun baca bende yang sama berulang-ulang-ulang-ulang-ulang dan ulang.. hahahahaha... gigih sangat aku ni.. hehe

Papanya?  Kadang2 ada jugak papanya bacakan buku.. tapi jarangla.. papa hana lebih suka main dgn anaknye ni.. main baaa cak.. main kain.. main nyorok2. . Main kejar2. .main bola.. kalau baca buku pon lebih kepada main2 T_T.. geram gak aku kadang2 tu.. hahaha

Bende selain buku yang aku pernah belikan untuk hana cuma itik (utk main masa mandi), bola ngan pelampung je.. mainan hana yang lain mcm anak patung semua tu mak-mak dan ayah sedara hana yang bagi.. Terima kasih daun keladi.. jangan segan silu bagi lagi.. kuikuikui..

And setiap kali keluar aku akan pastikan aku bawak  2 3 buah buku untuk hana.. nak g tgok bola.. nk g kedai mkn.. even nak g kenduri pon aku sumbat buku2 hana dalam handbag doraemon aku tuh.. dalam kereta pon memang dah standby buku.. bukan apa, bila hana nak cranky je aku akan bacakan buku untuk die.. most of the time it works... die akan leka sekejap.. except kalau die dah mengamuk sangat.. memang tak jalan la..

And now sekarang hana dah 10 bulan and guess what,  she loves books. .how do I know that? . Setiap kali aku lambakkan mainan die untuk dia main, dia akan pilih buku over mainan yang lain
. Die akan belek2 buku tu... pastu masuk mulut.. hahaha.. lagi satu die suka kalau kita bacakan buku untuk dia.. bila tengah2 bacakan pastu kita stop, mulalah berbunyi mulut dia tu.. aaaa... :-) kira betullah hana suka buku kan? Kan ? Kan? Eheeh..

And I hope she will continue this habit as she grows up.. membaca jambatan ilmu kan.. juga perkara pertama yang diwahyukan kepada our beloved Nabi Muhammad s.a.w..

Dan kepada ibu-bapa yang hendak memupuk minat membaca kepada anak-anak mereka, my advice is start as early as possible.. kenapa perlu tunggu esok kalau kita boleh mulakan hari ini.. :-)

Iqra'..
Bacalah.. 
Bacalah dengan nama Tuhanmu.
see.. lena.. 








tekun..


pergi makan kat luar pon aku hangkut sekali buku-buku hana..



pergi teman papa main futsal.. daripada membuang masa baik kita makan buku.. hehehe 

oleh kerana ketaksuban hana pada buku, jadi aku kalau nak membaca pon sorok-sorok.. kalau tak inilah jadinya.. 


;)

No comments:

Post a Comment