Tuesday 7 October 2014

gastrik ketika hamil? macam tak percaya je..

tak pernah tersangka-sangka akan kena gastrik masa pregnant ni.. seumur hidup alhamdulillah tak pernah kena gastrik tup-tup masa pregnant ni lah pulak tuhan nak bagi saya rasa macam mana sakitnya gastrik.. huhu


sakit.. betul sakit.. perut rasa tak selesa.. pedih-pedih.. duduk tak kena.. berdiri tak kena.. baring pon tak kena..

tapi memang tak sangka betul rasa sakit tu adalah gastrik.. sebabnya orang kata kalau skip makan baru kena gastrik.. kes saya pulak, dalam sejam selepas lunch, terus perut rasa tak selesa.. ingatkan salah makan atau ada kaitan dengan baby dalam perut (minta dijauhkan), tapi bila cek doktor, doktor kata gastrik.. and dapatlah ubat gastrik yang pekat warna putih tu..


balik rumah, terus google mengenai gastrik semasa hamil.. boleh pulak ragu-ragu dengan jawapan doktor tu kan.. hahaha.. bukan ragu-ragu, tetapi sekadar berhati-hati.. iyelah, risau sebenarnya nak makan sebarangan ubat masa pregnant ni..

blog rujukan saya semestinya blog dr. zubaidi.. menurut apa yang beliau tulis di blognya, wanita hamil mudah diserang gastrik kerana apabila baby semakin membesar di dalam rahim, perut tidak dapat menjalankan proses penghadaman dengan baik.

selain itu, kesan hormon semasa hamil juga menyebabkan LES (seperti pintu yang menyekat di antara perut dan esofagus) menjadi lembut dan menyebabkan makanan kita yang telah bercampur dengan asid di dalam perut boleh naik ke esofagus menyebabkan rasa pedih ulu hati..


so kesimpulannya, walaupun seumur hidup anda tidak pernah kena gastrik, tetapi tidak mustahil ketika hamil anda boleh mengalaminya.. jangan ragu-ragu ya.. :)

and please berhati-hati dengan ubat gastrik yang anda hendak makan.. kebanyakkan ubat gastrik  tidak sesuai dengan ibu yang sedang hamil.. ada juga ubat yang boleh diambil tetapi ubat tersebut akan memberi kesan kepada penyerapan iron dalam badan ibu.. maknanya, hb ibu akan terganggu.. ini juga akan membahayakan keadaan ibu dan bayi.. anda boleh baca penerangan terperinci dr zubaidi mengenai ubat gastrik untuk wanita hami dan bahaya hb low ketika hamil di sini..

saya pula, bila dah yakin kena gastrik, pilihan saya ialah ESP! ESP ini protein soya yang bersifat alkali dan dapat meneutralkan asid di dalam perut. selain itu, nutrien protein di dalam ESP ini juga dapat membantu membina semula sel-sel yang telah rosak akibat dihakis oleh asid perut kita..


alhamdulillah, bancuh segelas ESP then tidur dalam setengah jam.. bangun daripada tidur je dah tak rasa sakit dah.. and dah boleh main-main dengan hana.. kesian hana, daripada balik daripada rumah pengasuh mamanya ni tak layan dia.. :)

and sebelum tidur seperti biasa saya telan 2 biji ostematrik.. ostematrik ni kaya dengan kalisum dan bersifat alkali.. saya memang ambil ostematrix ni setiap malam untuk elakkan daripada kekejangan kaki yang selalu wanita hamil alami.. dan alhamdulillah, setakat ini tak pernah lagi cramp malam-malam.. dan yang best lagi, sakit pinggang pon tak ada dah walaupun menyusukan hana sepanjang malam.. segar je bila bangun pagi-pagi.. :)


lepas ni, kalau datang lagi sakit yang macam ni, saya dah tau dah apa nak buat.. tak adalah menahan sakit sampai 2 3 jam sampai terabai anak mama ni.. :)



********************************************


hubungi saya untuk sebarang pertanyaan dan konsultasi lanjut mengenai supplement yang sesuai untuk anda seisi keluarga..

Musalmah Nasardin
SID 1105503
013-3444633 / 013-6554633
musalmahn@gmail.com
fb page : Kedai Ubat Anda

No comments:

Post a Comment