Monday 16 February 2015

cara paling mudah dan simple untuk buat puding karamel yang sedap

Assalamualaikum semua..

Siapa suka puding karamel?? Puding karamel ni kalau sepotong beli dekat pasar malam mau RM2.50 jugak untuk sepotong.. Tu pon tak puas makan.. Pasti  dikorek-korek bekas polisterin tu menggunakan sudu bagi memastikan tiada sisa yang tertinggal.. Rugi!

Sebenarnya senang sangat nak buat puding karamel ni.. Bahan pon simple je.. Sesiapa pon boleh buat.. Tak perlu teknik kulinari yang hebat pon.. Meh saya share cara paling mudah dan simple untuk buat puding karamel yang sedap.. Confirm senang..

Bahan-bahan:

5 biji telur
Setengah tin susu pekat manis
Setengah  tin air
Sedikit esen vanilla
2 sudu besar gula

Cara-cara pon senang.. Korang follow je instruction ini ya..

Mula-mula letak air dalam pengukus dan letak pengukus di atas dapur..
Kemudian ambil loyang saiz kecil, letak 2 sudu gula dalam loyang then letak atas dapaur dengan api sederhana.. Biar gula tu hangus.. Bila semua gula dah hangus, tutup api..
Then pecahkan telur ke dalam blender.. Blend sekejap sampai telur kembang..
Masukkan susu, air dan esen vanilla, blend lagi sampai agak-agak semua bahan dah sebati.. Kemudian tuang ke dalam loyang yang ada gula hangus tadi..
Bila air dalam pengukus dah menggelegak, masukkan dalam pengukus, kukus selama setengah jam..
Selepas setengah jam, puding karamel yang enak pon siap!

Tunggu sejuk dan bolehlah dihidangkan kepada seisi keluarga mahupun tetamu yang datang.. Dan bersedialah menerima pujian demi pujian daripada tetamu anda.. Bila ada yang tanyakan resepi, minta mereka dapatkannya di duakupangsaya.blogspot.com.. :)


Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment