Tuesday 11 March 2014

HB LOW KETIKA HAMIL

bahaya.. bahaya.. itu je yang saya boleh cakapkan pada ibu2 yang mengalami anemia atau hb low masa hamil..

waktu pregnantkan si hana ( bunyi macam dah banyak kali pregnant je.. hikhik), hb  aku memang sentiasa low.. tak pernah langsung nak cantik sampai nurse tu syak aku tak makan ubat dia bagi.. setiap kali cek mesti dia cakap 'makan ubat tu, kalau makan mesti cantik hb..'
padahalnya aku memang tak pernah skip ubat dia bagi tu (adalah sekali dua sebab lupa.. ;) ).. walaupun rasa berkarat, aku telan jugak dengan harapan nect check up hb akan naik dan takdela akak nurse tu nak perli2 aku lagi.. hehehe..

tapi tak maun deh.. makan pon dah macam2 aku telan.. dengar je orang cakap makan ni ni ni boleh naikkan hb, aku terus suruh suami cari ni ni ni tu.. hehe.. bayam tu hampir hari2 aku mengadap.. penuh berselra tanpa rasa jemu.. errkk..  delima pon sama.. dah macam jajan dah aku buat.. eh bukan aku je.. satu rumah pon sama.. time tengok tv kat tangan masing2 mesti ada sebelah delima.. sambil mulut terkumat kamit mengunyah delima.. haha

obimin? orang cakap obimin elok, aku pon pergilah cari obimin.. tapi tak berkesan pon.. dekat akulah tak berkesan.. dekat orang lain ok je aku baca.. huhu..

tapi tu dululah.. masa pregnantkan hana.. takde pengalaman lagi.. belum kenal shaklee lagi.. tapi insyaallah kalau ada rezeki adik hana nanti, nak consume full set kehamilan shaklee.. biar mama dan baby sihat dan cergas.. :D

korang mana yang tengah pregnant tu jangan ambil mudah masalah hb low ni tau.. bahaya. kalau kandungan kurang dari 5 bulan, masa ni organ2 sedang terbentuk.. kalau hb krang daripada 11g/dl, ada kemungkinan jantung tidak dapat terbentuk dengan sempurna dan boleh mengakibatkan keguguran..

bagi kandungan di antara 5 ke 7 bulan, waktu ini semua organ telah sempurna terbentuk. namun hb yang rendah boleh menyebabkan jantung baby tak dapat berdenyut dengan bayi seterusnya kengakibatkan keguguran. kalau dah lebih 7 bulan pula, baby masih bergantung kepada kepekatan darah ibunya untuk mengangkut oksigen.. kalau hb ibu low and oksigen yang sampai pada baby tidak mencukupi, baby boleh mati di dalam kandungan..

nauzubillah.. minta dijauhkan.. sebab tu ibu2 semua jangan pandang rendah dengan masalah anemia atau hb low ni.. ambil makananyang dapat membantu meningkatkan kepekatan hb dalam darah seperti hati, bayam, delima, kekacang, jambu batu, ikan bilis dan lain2.. selain tu janganlah skip ubat yang nurse bagi tu.. pejam mata lah telan pil berkarat tu ye.. and yang paling penting jangan ambil ubat tersebut dengan susu atau kafein sebab susu dan kafein boleh merencatkan serapan iron ke dalam tubuh kita.. jadi sia-sialah sahaja korang telan ubat tu..

atau korang boleh ambil supplement yang sangat sangat sangat membantu meningkatkan bacaan hb korang.. presenting vitalea from shaklee.. aku lambat kenal dengan vitalea ni.. kalau tak, akan kutolak ubat berkarat klinik kesihatan.. hehehe



vitalea_multivitamin


vitalea ni merupakan multivitamin pertama di dunia baq hangg.. dia juga multivitamin no 4 terbaik di dunia dan no 1 di malaysia (sebab yang top 3 tu takda dalam pasaran malaysia).. untuk ibu2 hamil, memang aku syorkan sangat-sangat vitalea ni.. bukan setakat ibu hamil, orang yang tak hamil pon seharusnya ambil vitalea ni sebagai supplement harian korang..

apa pentingnya orang menandung especially yang low hb untuk ambil vitalea.. vitalea ni kaya dengan iron.. iron atau zat besi dapat membantu pembentukkan sel sarah merah.. zat besi juga merupakan sebahagian daripada struktur hemoglobin yang bekerja mengangkut oksigen ke seluruh badan kita..

jadi penting ke penting vitalea ni?? :)


APA KATA IBU-IBU YANG MENGAMBIL VITALEA SERTA SET KEHAMILAN SHAKLEE











ingin mendapatkan supplement yang sesuai dengan anda dan keluarga?
hubungi saya untuk:


FREE CONSULTATION
BEST PRICE..BEST PRICE..BEST PRICE
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE


Musalmah Nasardin
SID 1105503
013-3444633 / 013-6554633
musalmahn@gmail.com

No comments:

Post a Comment