Tuesday 30 September 2014

petua elakkan bayi kena jaundis/kuning

assalamualaikum semua..

alhamdulillah kandungan dah masuk 23 minggu.. doakan bayi dan mamanya ini sihat ye dan bayi dapat dilahirkan dengan mudah dan selamat.. aminn.. :)

bila dah mencecah separuh fasa kehamilan ni, tiba-tiba pulak risau takut baby terkena jaundis atau kuning nanti.. nauzubillah.. minta dijauhkan..

dulu hana alhamdulillah, bebas daripada jaundis.. sekali je kena ambil darah di tumit.. itu pon saya dah tak keruan dah dengar dia menangis.. macam manalah agaknya perasaan ibu-ibu yang anaknya terpaksa berkali-kali diambil darah.. mahu menangis sekali dengan baby agaknya..

alhamdulillah, result darah hana tu tak ada kuning.. seingat saya bacaan kuning dia masa tu 8 kot.. tak pon 80.. saya pon tak pasti dan saya memang tak tahu sangat mengenai bacaan-bacaan kuning ni.. hukhuk

ramai juga kawan-kawan rapat yang bertanya apa yang saya amalkan semasa mengandung? saya pon tak tau sama ada apa yang saya amalkan semasa mengandungkan hana dulu adalah asbabnya atau tidak.. tapi saya nak kongsikan juga.. manalah tahu bermanfaat untuk ibu-ibu di luar sana..


apa yang saya amalkan semasa mengandungkan hana?

buah delima


seingat saya, semasa mengandungkan hana, saya memang selalu makan buah delima.. boleh dikatakan ada je stok delima dalam peti ais tu.. dah jadi macam snek dah.. mengadap tv je mesti mengunyah delima..

kebetulan pula, masa tu musim delima kot sebab harganya murah dan senang je nak jumpa di mana-mana kedai buah.. rezeki hana alhamdulillah.. masa tu kalau tak silap saya 6 biji RM10.. tapi minggu lepas, saya beli delima sebiji RM3.. mahal.. itu pon bukan yang jenis merah ranum tu.. yang gred biasa-biasa je.. saiz pon kecil je.. susah nak jumpa pulak tu..

so disebabkan susah sangat nak dapatkan buah delima kali ini, saya gantikan dengan pati delima je.. pilihan saya pati delima gulsan.. ambil satu sudu je setiap hari.. insyaAllah kita usahakan.. semoga dapat membantu..


air kelapa

saya ni duduk di kampung, pokok kelapa sebelah rumah je.. so kalau tiba-tiba teringin nak minum air kelapa fresh, bisik je dekat encik suami.. laju je dia kaitkan.. cakap je nak yang muda.. yang tua.. kelapa pandan.. kelapa biasa.. 5 minit je dah terhidang di depan mata.. :)

waktu hana ada dalam perut, memang selalu sangat saya minum air kelapa.. seminggu sekurang-kurangnya sekali.. kadang-kadang sampai 3 4 kali.. ada yang kata orang mengandung tak elok minum air kelapa.. tapi saya tak nampak pulak sebabnya tak elok.. and saya ok je minum.. :)



lagi apa ya? hurmm.. rasanya dua ni sahajalah yang saya nampak berkemungkinan membantu elakkan hana daripada terkena jaundis.. ya atau tidak wallahualam..

saya ada jugak google petua-petua di blog.. antara petua yang saya jumpa yang rasanya boleh kita amalkan semasa mengandung untuk elakkan bayi kita daripada terkena demam kuning atau jaundis ialah:

kurma


salah satu makanan sunnah yang kita semua tahu kaya dengan pelbagai khasiat.. tapi malangnya tak ramai yang amalkan.. termasuklah saya.. huhu.. saya agak kurang gemar dengan rasa kurma ni.. tapi apalah sangat kalau nak makan sebiji sehari kan? bagi yang minum ESP, boleh blend sekali kurma dengan esp.. kata orang sedap.. lemak-lemak manis gitu.. nak cubalah juga.. :) 

selain untuk membantu elakkan bayi daripada terkena kuning, kurma ni juga dikatakan boleh mencantikkan kulit bayi.. haa.. apa lagi.. mari kita sama-sama amalkan makan kurma.. sebiji sehari je demi kulit bayi yang cantik mulus..  ;)

madu



kalau boleh carilah madu yang asli.. ambil 2 3 sudu sehari.. kalau rasa tak lalu nak telan madu yang pekat tu, boleh bancuh dengan air suam.. madu ni pon actually memang bagus untuk diamalkan walaupun tak mengandung.. bagus untuk kesihatan dalaman dan luaran..

vitamin D

selain makanan-makanan sunnah seperti yang disebut di atas, saya terbaca bahawa pengambilan vitamin D ketika hamil juga membantu mengelakkan bayi daripada terkena kuning.. banyakkan ambil makanan yang kaya dengan vitamin D seperti minyak ikan, ikan air masin, susu dan hasil tenusu, telur, mentega, kacang soya, minyak ikan kod, ikan salmon, ikan sardin dan lain-lain.


mengandung kali kedua ini saya amalkan ostematrix shaklee.. selain insyaAllah dapat membantu mencegah bayi daripada terkena kuning, ostematrix ni juga bagus diambil oleh orang yang sedang mengandung dan menyusukan bayi bagi membekalkan kalsium yang secukupnya pada badan.. pengalaman saya sepanjang ambil ostematrix ni, alhamdulillah tak pernah lagi kekejangan kaki.. selain itu, sakit pinggang pon alhamdulillah tak ada.. :) boleh baca pengalaman saya di SINI..






rasanya itu sahajalah info yang boleh saya kongsikan untuk kita semua.. kalau kawan-kawan ada lagi sebarang petua yang bermanfaat, bolehlah dikongsikan juga..

semoga anak-anak kita sentiasa sihat dan bahagia.. :)

*******************************

hubungi saya untuk sebarang pertanyaan dan konsultasi lanjut mengenai supplement yang sesuai untuk anda seisi keluarga..

Musalmah Nasardin
SID 1105503
013-3444633 / 013-6554633
musalmahn@gmail.com
fb page : Kedai Ubat Anda








2 comments: