Tuesday 23 July 2013

12 tahun hidup tanpamu ayah

12 tahun dahulu.. di kala ini aku dan adik lelaki sedang tekun belajar di sekolah asrama.. tidak jauh, cuma di ipoh namun banyak mengajar erti hidup.. kehidupan adalah seperti biasa.. tidak terduga apa yang bakal menimpa..

rutinku juga seperti biasa.. usai prep pada petang itu, aku mandi, basuh baju solat dan memanjat katil untuk melelapkan mata.. rutin biasa pelajar asrama.. tidak lama lepas aku terlena..
'sal.. cikgu syuk nak jumpe ko.. dia ada kat bawah..'
'eh? biar betul? kak sal kot..'
'bukan.. ko.. pegilah..'
baju halal kusarungkan.. tudung kekemaskan ala kadar.. tertanya-tanya.. hati masih lagi percaya bukan aku yang dia ingin jumpa.. apa urusan aku dengan dia.. mengajar aku pun tidak pernah.. kuturuni satu satu anak tangga..

tiba di bawah ku jengah ke luar.. masih was-was.. dua orang guru duduk di laur.. atas motosikal.. santai..
'musalmah mai sat..'
'awak musalmah kan? haa awak naik ataih.. pi kemaih baju.. tu abang sedara awak tunggu..'
'haaa?' terpinga-pinga
'tu abang sedara awak kan?' tunjuknya kepada sebuah kereta model tak kutahui di hadapan asrama lelaki..
'mana? bukanla cikgu..' memang bukan kereta yang aku kenal.. jadi aku menafikan
'tuuu.. saya dah habaq kat adik awak.. adik awak lutfi kan?'
'haaa..'
'ha.. pi kemaih pastu pi sana.. abang sedara awak nak bawak awak balik..'

kebodohan.. aku naik dan memasukkan sehelai dua pakaian ke dalam beg.. jari menggeletar.. badan seram sejuk.. jantung berdegup laju.. tidak ada apa yang aku boleh jangkakan..

tiba di hadapan asrama lelaki, aku sempat lagi menyapa rakan sekelas yang lalu di situ.. kulihat adik duduk termenung di tepi longkang.. matanya sembab.. masih kuingat wajahnya yang jelas mempunyai sisa air mata.. apakah? apakah? aku masih gagal meneka..

terlihat aku, sepupuku lekas meluru terus memeluk bahuku..
'sabar kak yong.. ayah kamu dah takde..'
apa? apa? ayah? dah takde??
'kita balik umah maklong dulu.. pastu kita balik kampung ye..'
dah takde? siapa? ayah? betul ke? mimpi ke? ke opah? apa ni?
kulihat adik mengesat sekali lagi air mata..

dalam perjalanan ke rumah maklong.. aku masih senyap.. semua senyap.. dalam hatiku masih lagi tertanya-tanya.. masih lagi berprasangka..
opah ke ayah? takkan ayah? ayah kan sihat? opah kot? ya allah kalau ini benar berlaku, biarlah opahku yang dijemputmu.. aku masih memerlukan ayahku..
sempat aku bernazar puasa selama 2 bulan jika ia bukan ayah..

setibanya di rumah maklong.. maklong terus memelukku erat.. dia menangis..
'kak yong.. ayah kamu dah takde..'
ya allah.. adakah ini benar... ya allah.. ya allah.. ya allah.. adakah itu ketetapanmu? hitam dunia kurasakan..

air mataku tidak boleh ditahan lagi.. lama aku mengongoi dalam pelukan maklong.. asar itu, lama sujudku.. aku menangis lagi..

tiba di rumah opah di kampung.. van jenazah baru hendak berangkat pergi.. kiranya jenazah ayah baru tiba.. cepat2 kuturun dari kereta.. dari jauh dapat kulihat emak bersama adik-adik di pintu rumah.. menangis.. laju langkahku mendapatkan mereka..

'kak yong... ayah dah takde... ayah dah tinggalkan kita..' jelas kuingat esakan emak.. kali ini sebakku menjadi-jadi.. berpelukan kami anak beranak.. air mata mengalir tanpa henti..
'emak... kak yong dah takde ayah...'
'adik-adik kak yong..' esak emak.. terus kudapatkan adik-adikku yang lain.. kak yang dan kakak.. keduanya menangis.. ya allah allah.. mereka terlalu kecil untuk dugaan ini..
kupeluk mereka seerat eratnya.. moga dapat mendamaikan sedikit perasaan mereka.. aku harus kuat untuk mereka.. walau jiwa ini tidak sekuat mana..

kemudian kerenung sekeliling.. mencari dua lagi adikku yang lain.. kak chik masih berlari-lari keriangan.. dia masih tidak mengerti.. adik.. baru setahun lebih.. hanya setahun lebih.. hanya setahun lebih sempat menikmati kasih ayah.. kesiannya adikku.. takpe adik.. kak yong takkan biarkan adik kekurangan kasih.. azamku sejak itu..

malam itu.. tidak henti-henti kuhadiahkan ayah apa yang aku mampu.. bergilir-gilir dengan emak menemani jasad ayah yang terbujur kaku.. malam terakhirnya bersama kami..

esoknya, pagi-pagi lagi ayah dimandikan.. dikafankan.. aku sempat menjirus sekali tubuh ayah.. masih terbayang wajahnya yang tenang.. selesai usai disembahyangkan.. berangkatlah ayah ke tempat persemadian yang terakhir..

diiringi doa dan air mata.. ayah pergi buat selama-lamanya..

ayah.. walaupun sudah 12 tahun ayah pergi tinggalkan kak yong.. tapi memori hidup bersama ayah sentiasa kak yong ingat.. sifat periang ayah.. lawak jenaka ayah.. ayah yang suka bergurau.. penyayang ayah.. tiada gantinya ayah.. suara nyanyian ayah..

kak yong ingat lagi pesan ayah bila kak yong balik dari asrama..
'balik dari asrama, belikanlah adik-adik keropok.. bagi diorang suka..'
sejak dari itu, memang kak yong akan belikan keropok untuk adik-adik.. memang mereka suka.. kita orang susah.. betapa keropok yang beharga 20sen tu boleh mendatangkan kegembiraan..

lagi pesan ayah.. 'kak yong belajar elok-elok.. jadi contoh pada adik-adik..'
insyaallah ayah.. sebolehnya kak yong ingin menjadi contoh pada adik-adik..

ayah.. sekarang kak yong dah jadi isteri orang.. ayah dah jadi atuk.. menantu ayah jaga kak yong dengan baik.. cucu ayah comel sangat.. adik-adik pon dah besar.. abengah dah keje.. jurutera.. kak yang insyaalah akan terima ijazah oktober ini.. kakak pula alhamdulillah baru habis matrikulasi dan akan sambung belajar di umk.. kak chik pulak sekarang ini tingkatan 4 di semesti.. adik? adik anak kesayangan ayah tu tukang jaga emak.. dia dah besar.. dah tingkatan 1 da.. badan pon besar.. lagi besar dari ayah.. sekolah maharaja lela je.. dekat dengan rumah jadi ada orang untuk tengok-tengokkan emak..

emak pula.. emm emak sihat.. cantik seperti dulu.. bertuah ayah dapat isteri macam emak.. tabah dia membesarkan kami adik beradik.. jangan risau ayah.. selagi kami adik-beradik ada.. kami akan jaga emak.. walaupun kak yong sekarang ni dah duduk jauh.. tapi sekerap mungkin kak yong akan balik menjenguk emak..

ayah.. dulu kak yong tak pernah nak luahkan kasih sayang kak yong pada ayah.. hari ibu kak yong bagi emak kad tapi hari bapa? kak yong ada buat.. tapi tak bagi pon kat ayah.. malu.. segan.. ntah ape ape kan ayah? tapi kak yong tetap sayang ayah.. sayang sangat-sangat..

ayah.. sekalung doa kak yong titipkan.. semoga ayah berbahagia di sana.. semoga dilapangkan tempat ayah.. semoga di kalangan orang-orang beriman tempat ayah.. semoga dicucuri rahmat roh ayah.. walaupun jasad ayah sudah tiada.. tetapi ayah tetap berada dalam hati kak yong.. takkan terpadam buat selamanya..

ya allah ya tuhanku.. kau ampunkanlah dosa-dosa ayahku.. nasardin bin abu bakar.. kau terimalah segala amalannya sewaktu hidupkan.. lapangkanlah kuburnya.. cucurilah rahmat ke atas rohnya.. tempatkanlah dia di kalangan orang-orang yang beriman.. tenangkanlah rohnya di sana.. jauhkanlah dia dari azab seksa kubur dan azab seksa api nerakamu.. masukkanlah dia ke dalam syurgamu.. dan kau jadikanlah tempat yang dia pergi itu lebih baik dari tempat yang ditinggalkannya ini.. 
aminnn..

al-fatihah


No comments:

Post a Comment