Sunday 15 June 2014

push factor saya untuk berjaya sebagai w.a.h.m.

assalam readers..

pagi tadi saya hantar hana ke rumah pengasuh.. rumah pengasuh tak jauh pon.. masih lagi satu kampung.. kebiasaannya suami yang hantar.. tapi kadang-kadang, bila suami minta saya hantarkan, sayalah yang akan hantar hana..

macam biasa, mengejut hana daripada tidur adalah sesuatu yang saya sangat gembira untuk lakukan.. kerana hana bukan jenis yang meragam apabila bangun dari tidur.. dimulakan dengan salam kemudian ciuman di seluruh mukanya sambil memanggil namanya dengan lembut dan menggerak-gerakkan ibu kakinya.. bila terbuka sahaja matanya dan terpandang wajah kami, pasti senyuman manis akan terukir pada bibirnya.. walau kadang-kadang matanya layu kembali.. tapi senyumannya tetap ada.. :)

melihat mama dan papanya bersiap sambil borak-borak dengan dia.. moodnya sedikit-sedikit berubah.. hana seolah-oleh mengerti apabila dikhabarkan 'hari ini mama dan papa kena pergi kerja.. hari ini mama hantar hana rumah acik aisyah ye.. dekat sana ada abang adam.. ada adik qaseh.. hana main dengan abang adam ye.. petang nanti pukul 5 lebih, papa jemput hana kita pergi jalan-jalan ye.. hana duduk rumah acik aisyah elok-elok ye..' moodnya sedikit-sedikit berubah.. menggeleng apabila disuakan tangan untuk didukung..

bila didukung terus menuju ke kereta, badannya mula meronta-ronta.. tanda tak mahu.. dia sudah mengerti.. sudah besar.. sedah tahu menunjuk rasa.. tak mahu dihantar ke rumah orang..


tetapi apakan daya, mama dan papa harus keluar bekerja.. hana diletakkan juga di dalam car seat.. sepanjang perjalanan hana diam bila dibacakan al-fatihah dan doa-doa ringkas.. tapi rengeknya mula kedengarannya bila tiba di rumah pengasuhnya.. bila diangkat keluar dari kereta, air matanya mula mengalir..

tapi papanya bercerita, setiap kali menjemput hana dari rumah acik aisyah, hana akan terpacul di muka pintu dengan senyuman lebar sambil mulur berleter papa.. papa.. lagaknya gembira.. berakhir hidup di rumah orang untuk hari itu.. tapi esok rutin yang sama akan berulang.. akan ada lagi rengeknya.. akan tumpah lagi air matanya..


saya tak pernah rasa apa yang hana rasa sebab emak saya seorang suri rumah sepenuh masa. tak pernah kami adik-beradik ditinggalkan di rumah orang walaupun sekejap inikan pula 10 jam setiap hari.. tapi saya dapat rasakan apa yang hana rasa.. apa yang hana alami..

bayangkan kita duduk rumah orang orang.. nak duduk sejam pon dah tak sedap bontot.. yelah.. rumah orang.. memang jauh bezanya dengan rumah sendiri.. pergi ziarah sedara mara pon kalau boleh mahu cepat-cepat angkat bontot, inikan pula rumah orang lain.. yang tiada pertalian langsung..

saya tak pernah bersangka buruk dengan pengasuh hana.. saya yakin dia mengasuh hana dengan baik.. saya sentiasa berdoa agar hatinya dilimpahkan rasa kasih buat hana.. tapi.. saya sebagai emaknya pon kadang-kadang hilang sabar bila datang ragam hana.. bila badan dah penat melayan kerenahnya, datang pulak macam-macam ragamnya.. memang sangat menguji kesabaran.. tapi saya tahu pengasuh hana tinggi tahap kesabarannya.. mendalam sifat kasih-sayangnya.. saya yakin.. tapi itulah..


dulu waktu hana masih kecil.. masih belum tahu memilih.. masih dalam fasa 'redha'.. menghantar hana ke rumah pengasuhnya saban hari tidaklah sesukar ini.. walaupun ketika itu, perasan bersalah memang sangat menebal.. anak kecil lagi perlu ditinggalkan.. tapi dikuatkan hati dengan alasan mencari rezeki.. lama-lama alah bisa tegal biasa.. sudah menjadi rutin.. perasaan bersalah itu beransur pergi..

tapi sekarang.. hana sudah pandai menunjukkan rasa..  pandai menzahirkan apa yang dimahunya.. saban hari menghantarnya ke rumah pengasuh bukan lagi mudah.. saban hari bila tiba di rumah pengasuh berjujuran air matanya.. dari rumah lagi dia seolah sudah tahu ke mana dia akan dihantar.. sudah mula manunjuk ragam.. tidak mahu naik kereta.. atau kadang-kadang papa menghantarnya dengan motosikal.. yang kebiasaannya akan mengukir senyum lebar pada bibir hana.. sekarang ditolak mentah-mentah.. melentok-lentok badannya bila disua ke raga motor.. alahai anak..

entah apa yang dirasa hana.. duduk di rumah orang.. dari pagi sampai petang..

kadang-kadang saya cuba letak diri saya di tempat hana.. saya cuba bayangkan saya sewaktu seusia hana ditinggalkan di rumah orang.. mak ayah tiada.. hmmmm..


kalaulah saya ada pilihan.. sekarang jugak saya hantar surat resign.. duit boleh dicari tapi hana akan lalui fasa pembesaran ini sekali sahaja.. dan saya hendak hana tahu, dia ada saya senantiasa..

tapi apakan daya, dengan kos sara hidup yang tinggi sekarang, saya tak boleh letakkan semua beban pada suami.. kami belum cukup mampu.. tapi insyaallah.. saya sedang berusaha.. saya sudah temui caranya..

doakan saya dalam masa setahun dari sekarang, saya berupaya mengasuh hana sepenuh masa.. dalam masa yang saya, menjana pendapatan yang lebih lumayan dari sekarang dan ke arah menjadi jutawan bertaqwa.. tingginya impian saya? berimpian tak salah.. bermula dari impianlah seseorang itu mendaki puncak kejayaan.. kalau tak ada impian, tiadalah tindakan, dan terbang jauhlah kejayaan daripada kita..

tambahan saya sudah ada sebab utama saya harus berjaya.. nurhana qaleesya serta adik-adiknya.. insyaallah.. mereka perlukan perhatian, kasih-sayang, didikan, asuhan dan belaian mamanya ini sepenuh masa.. mentor saya cakap, cari satu push factor kenapa kita perlu berjaya.. ini adalah push factor saya.. push factor yang sangat kuat untuk saya terus mendaki puncak kejayaan.. doakan saya..


doakan mama hana berjaya dalam bisnes dan boleh jaga hana sepenuh masa ye kawan-kawan.. 

1 comment:

  1. insyaAllah kak moga Allah mudahkan urusan akak, niat akak baik. InsyaAllah Allah akan tunaikan.. :)

    ReplyDelete