Sunday 10 August 2014

gubahan hantaran dari hati.. ceewaah

hai semua.. nak cerita sikit, kakak ipar aku nak kahwin tak lama lagi.. dia buat majlis simple-simple je.. buat akad nikah dan doa selamat je.. tetamu pon panggil sedara-mara dan jiran-jiran terdekat je..

pada mulanya kak ipar aku ni tak nak buat hantaran, membazir katanya.. tapi sebab belah lelaki nak jugak hantar barang, jadi terpaksalah kami belah perempuan membalasnya.. :) dan disebabkan kakak iparku ini dalam tight budget dan aku pon sangat tak setuju kalau orang membazir 7 8 ratus buat hantaran, jadi aku telah gatal mulut offer nak gubahkan hantaran beliau.. padahal aku sebelum ni mana pernah gubah hantaran.. hantaran aku dulu pon mak aku yang buatkan.. ni pulak gatal-gatal nak buatkan untuk orang.. tangan awak tu bukannya berseni sangat sal oiii..

terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.. hahaha.. jadi 2 minggu lagi nak majlis, barulah aku terhegeh-hegeh google hantaran orang.. dan barulah terhegeh-hegeh ajak suamiku cari barang.. haha.. 3 hari nak majlis, kakak iparku balik rumah tanya hantaran dah siap belum selamba je aku cakap belum lagi.. ala rilekslah.. kejap je tu.. padahal dalam kepala dok pikir bilalah aku nak buat.. siang kerje.. balik dari kerje terus mengulit hana.. malam pulak nak mengekor suami pergi open house.. T_T

tapi berkat keikhlasan aku untuk membantu (pooodah!) dapat jugak aku siapkan semua hantaran tu dalam masa sehari je! kagum tak? kagum tak? hehehe aku memang kagum dengan diri sendiri..  setiap sejam aku curi-curi masuk bilik kakak ipar aku tu tengok hantaran yang aku gubah tersusun cantik je.. rasa puas dengan hasil kerja sendiri walaupun memang tak cantik mana pon.. tapi series wehh.. tak sangka aku ni berbakat jugak rupenye.. hehehe

budget aku habiskan untuk buat hantaran 9 dulang ni dalam rm100 je! bekas hantaran guna yang kitorang punya dulu.. ada 5 bekas so kene tambah lagi 4.. renda-renda nak balut bekas tu aku tak beli.. membazir je.. renda kan mahal.. aku ganti dengan kertas bercorak2.. beli 2 meter potong sendiri.. jimat! lagi yang biasa orang letak bulu-bulu tu pon aku tak beli.. ganti dengan kertas bunga je.. rm2.50 segulung.. berbaloi-baloi.. bunga pon beli yang 3 tangkai rm10.. buat apa beli bunga mahal-mahal.. nanti diorang buang je..

aku ni memang kedekut sikit bab-bab ni.. bende remeh temeh ni selagi boleh jimat kita jimat.. waktu aku tunang dan nikah dulu pon memang berjimat gila bab hantaran ni (gubahannye la).. waktu tunang dulu aku guna je dulang, bunga, renda sepupu aku punya.. kebetulan dia baru je kahwin.. jadi aku recycle je apa yang ada.. sekuntum bunga pon aku takda beli.. hikhikhik..

waktu kahwin pulak, bunga aku buat sendiri.. series weh.. bertungkus lumus aku setiap malam buat bunga tisu sebab bagi aku membazir je beli bunga mahal-mahal.. nak kahwin banyak nak guna duit weh.. yang mana boleh save, kita savekan.. :) puas hati jugak sebab ramai orang tanya siapa buat bunga tisu cantik tu.. dah lama tak nampak bunga tisu.. kembang-kembang jugak la aku.. hikhikhik..

tapi tu bagi aku la yang tak berduit ni.. kalau korang mampu, tak salah pon nak buat/tempah hantaran yang mahal-mahal.. yang guna bunga hidup penuh dulang tu.. sekali seumur hidup kan.. biarlah kita puas hati.. :)

so aku nak buat pengumuman di sini, sku sekarang bukak tempahan untuk gubahan hantaran.. muahahahaha



ni antara hantaran masa aku nikah dulu.. gubahan oleh mak aku..
tapi bunga-bunga tu aku buat sendiri tau.. guna kertas tisu.. satu kertas
tisu harga dalam 70 sen boleh dapat 6-10 kuntum  bunga.. tengok saiz..
jimat kan??

ni pulak hantaran masa tunang.. daripada tujuh dulang jadi sampai 25 dulang sebab 
adatnya di perak ni kalau bertunang, ada je orang nak sedekahkan barang-barang
untuk hantaran.. kebanyakannya manisan la macam kek.. nampak tak bunga dekat 
kepala katil tu? tu pon bunga recycle tau.. hahahaha













tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

ni la hasil gubahan dari hatiku yang ikhlas dan poketku yang kedekut.. hahahaha
takdelah cantik mana.. tapi bolehlah.. daripada tak ada kan? 
gambo pon ada dua je.. sodihh..



yang durian, jambu dan manggis ni mak aku yang gubahkan.. dalam durian tu isinya gula je.. yang jambu tu pulak garam isinya.. ni kira style orang dulu-dulu lah..
macam durian betul kan?? :)


No comments:

Post a Comment