Monday 1 September 2014

mak kita mungkin kencing berdiri

assalam semua..

hari ini saya nak share satu kisah.. kisah benar.. kisah ini disampaikan oleh seseorang kepada saya.. kisah mengenai seorang makcik tua yang beliau kenali..

kisahnya biasa-biasa sahaja.. seorang makcik tua dengan masalah lutut.. berjalan lama-lama tidak boleh.. berdiri lama-lama tidak boleh.. duduk lama-lama pon tidak boleh.. nak solat dengan sempurna pon payah..

alah.. biasalah orang tua sakit lutut.. biasalah orang tua tak boleh berdiri dan duduk lama-lama.. biasalah orang tua solat duduk.. biasalah tu.. mungkin kebanyakkan daripada mak dan ayah kita pon mengalami masalah yang sama.. biasalah tu.. faktor umur..

tapi kita tahu tak, selain daripada perkara-perkara 'biasa' bagi orang tua sakit lutut itu, mereka yang ada masalah lutut ini juga mengahadapi masalah untuk kencing secara mencangkung?? kita sedar tak, mungkin mak kita yang ada masalah lutut ni terpaksa buang air secara berdiri?? kita sedar tak??

ya.. makcik-makcik yang ada masalah lutut ini juga mengalami kesukaran untuk mencangkung buang air.. mereka TERPAKSA berdiri untuk buang air.. kecuali jika ada tandas duduk.. jika tiada, terpaksalah mereka lepaskan hajat sambil berdiri.. kesian mereka..

di rumah sendiri mungkin tak jadi masalah.. bayangkan jika mereka terasa hendak buang air di tempat awam.. di tandas awam.. tiada pula tandas duduk.. bayangkan dilema yang mereka hadapi.. kesukaran yang mereka alami.. bayangkan kita perempuan terpaksa buang air berdiri.. bayangkan..

lebih kritikal lagi, bayangkan betapa sukarnya mereka untuk mancangkung lama-lama ketika membuang air besar.. masyaAllah..

hurmm.. bertimpa-timpa simpati saya mendengar cerita mengenai makcik itu tadi.. tak dapat saya bayangkan kalau emak saya yang mengalami nasib sedemikian..

tetapi cerita yang disampaikan oleh kawan saya tersebut diakhiri dengan berita gembira.. itu kisah makcik itu beberapa bulan yang lepas.. baru-baru ini kawan saya terserempak dengan makcik tersebut.. tersenyum lebar makcik tu berterima kasih kepada kawan saya ni.. alhamdulillah, sekarang makcik tu tak perlu lagi buang air secara berdiri.. solat pon tak perlu duduk lagi.. alhamdulillah..

ini semua berkat pengambilan AJHT dan Ostematrix Shaklee.. makcik itu kini lebih sihat.. masalah lutut dah semakin beransur pulih.. yang penting beliau semakin gembira.. :)



mungkin ramai di antara kita yang mak dan ayahnya mengalami nasib yang sama.. tapi kita tak sedar.. kita tak tahu.. mak ayah kita mungkin malu nak menceritakan masalah mereka kepada kita.. kita sendirilah yang perlu prihatin atas kesihatan mereka.. mak ayah kita kan? kalau bukan kita yang ambil berat mengenai mereka, siapa lagi?

semoga makcik ini akan terus diberikan kesihatan yang baik.. saya doakan mak ayah kita juga diberikan kesihatan yang baik untuk terus menjalani hidup dengan gembira dan beribadah dengan sempurna.. aminn..





ingin mendapatkan supplement yang sesuai dengan anda dan keluarga?
hubungi saya untuk:


FREE CONSULTATION
BEST PRICE
BUSINESS OPPURTUNITY WITH SHAKLEE


Musalmah Nasardin
SID 1105503
013-3444633 / 013-6554633
musalmahn@gmail.com
fb page : Kedai Ubat Anda



No comments:

Post a Comment