Tuesday 2 July 2013

episiotomy wound breakdown

dulu masa zaman bujang2 selalu lepak ngan member2 sambil bercerita perihal kawin dan beranak ni..gatal! haha bile sampai bab beranak keluar ikut tuttt.. kene gunting.. dr akan seluk utk keluarkan uri.. masing2 eeeeeeeeeee.. hisssshhhhhh... auuuwwww.. sambil mengerutkan kening dan mengecilkan mata serta merapatkan peha.. hahaha

tapi alhamdulillah semuanya berjaya kulalui dengan gigihnya and alhamdulillah juga kerana proses kelahiran nurhana qaleesya adalah mudah.. will story about this in other post insyaallah..

but today u guys i want to share with all of you out there about episiotomy wound breakdown atau dalam bahasa aku luka jahitan beranak terbukak pastu kene jahit semula.. tapi sebelum jahit semula diorang akan bukak balik jahitan lama tu dulu.. haaa amekk ko.. ngeri x ngeri.. aku dah melaluinya dan sesungguhnya kesakitannya adalah lebih teruk dari sakit nak bersalin.. yeee benar..

meh aku nak cite.. aku selamat bersalinkan hana 26 mac.. 1 april aku balik ke kampungku di perak.. perjalanan mengambil masa selama 5 jam dan setibanya di perak aku terus daftar kat kk.. keesokan harinya, 2 april, misi datang umah untuk cek anak dan ibu termasuklah cek keadaan jahitan luka episiotomy..

misi : bukak sikit saya nk tengok luka
aku pon buka dengan penuh rela
misi kerut kening sikit pastu letakkan jarinya di bibir tanda berfikir
misi : emm saya rasa macam jahitan awak terbukak ni..
aku : hahh? terbukak camne kak?
misi : errmm saya pon x pasti sbb nampak mcm pelik sikit.. mcm terbukak semua ni.. dekat sana(ngr sembilan) misi x tengok ke?
aku : tengok tapi die cakap ok je
misi : meh saya tangkap gambar tunjuk kat awak..
haha first time ditangkap gambar di bhgn itu
misi : ha tengok ni.. kalu jahitan elok daging yang ni dengan yg ni akan bercantum. (sambil menunjukkan gambar di hpnya) tapi ni tak.. benang semua kat sebelah je.. kan?
aku : a'ah la kak. dahtu camne ni? kene jahit semula ke?
misi : kalu terbukak kene jahit semula la. tapi takpe, kite refer dr dulu. pasni terus datang klinik akak bawak jumpe dr

aku pon bersama suami terus ke klinik. dalam hati berdebar tuhan saja yang tahu sambil mengadu kat encik suami.

aku : pa, kalu kene jahit semula camne?
suami : sabar ye syg.. kalau kene jahit xpela.. jahit jela..
hadoii.. sabar jelah suamiku.. die ingat jahit sikit2 je..

dari klinik dr terus kuarkan surat suruh refer hospital.. confirm jahitan terbukak keseluruhannya.. ye. keseluruhannya ye tuan2 dan puan2.. dahla lukaku sampai ke buntut.. hohohooho

sampai ke hospital selepas 2 3 orang dr cek akhirnya kene admit ward.

2hb admit ward.. 3hb lepas dr pakar cek die suruh bukak dulu jahitan lama.. kalo korang nak tahu ape rasenya dia bukak jahitan lama jawapannya x sakit ponn sebab aku mintak bius.. hahaha.. tapi still boleh rase  daging kene tarik sikit2 time die nak tarik benang tu.. uiii ngeri jugak.. hehe..
habis je jahitan lama dibukak, darah menitik2 jatuh ke lantai.. kalu korang tengok mesti seriau.. mak aku yang tengok aku jalan balik ke bilik dengan darah menitik2 pon sayu je pandang aku sambil cakap 'sakit ye'..

4hb dr pakar cek tapi xleh jahit lagi.. die suruh balik umah dulu bagi luka bersih sikit minggu depan datang balik.. hadoiiii.. ingat sekaliharung je..

minggu depannye 8hb ditemani suami dan tanpa anak (hana tinggal dengan opahnye sebab takut xleh jahit lagi boleh balik) kembali semula aku ke hospital. kali ini takde perasaan takut dah.. yang ada cuma harapan semoga boleh jahit hari ini dan cepatlah semua ini berlalu..

main tangkap2 gambar sementara tunggu dr

'bagus..luka bersih.. boleh jahit arini ye',kata dr. aku pon bersiap-siaplah utk dijahit di OP atau bilik pembedahan.. haha jangan main2.. first time masuk op ye..

bilik op sangat sejuk.. dan terang.. terang giler.. aku pon disiap-siagakan.. kaki digantung.. tangan didepakan.. mulut dan hidung ditekup dengan oksigen.. dan bermulalah operasi menjahit.. sebelum jahit dr bius dulu.. aku memang sebelum masuk op lagi dah tanya nurse2 dan dr2 pasal bius ni siap boleh ingatkan dr masa sebelum 'pembedahan' bermula 'dr jgn lupa bius tau'. hahaha punye takut dr terlupa bius.. boleh camtu??

mula2 jahit memang x rase apa2.. tambahan mulut dan hidung aku ditekup dengan sejenis gas (etonoks kot). pas hidu gas 2 aku memang jadi lalok.. aku boleh rase dan dengar semuanya tapi aku x boleh bagi reaksi apa2.. bila sakit dah mula terasa aku cume mampu mengerang sikit2 je.. sampai dr panggil pon aku tak boleh nak jawab.. nurse kene lepaskan gas 2 baru aku ade daya nak respon..

dr : puan..puan.. puan dgr saya tak..?
aku : (angguk lemah)
dr : puan rasa ape? sakit tak puan..?
aku : (angguk lagi)
dr : pn nak dr tambah bius lagi ke?
aku : nakkkk (lemah)

punyelah sedaya upaya keluarkan suara sebut nakkk sbb memang sakit.. aku boleh rase setiap kali dr cucuk jarum dan tarik benang..

tapi apa yang aku pasti aku ada suatu kekuatan untuk menahan semua kesakitan itu.. sepanjang masa penjahitan tu, dalam fikiran aku hanya ada wajah ini..


bile kuar je op, kesakitan yang lebih sakit dari tadi.. badan aku menggigil.. air mata keluar x boleh nak tahan.. memang sakit sangat tuhan saja yang tahu.. mungkin disebabkan kesan ubat bius dah semakin hilang..  aku ditolak semula ke wad.. sampai je kat wad, suami tergamam tengok aku.. air mata mencurah2.. tangan menggigil.. mata bengkak.. puas dipujuk2 tapi air mata meleleh2 jugak.. baru kau tahu wahai suami.. selama ini suami ingat jahit macam jahit luka kat tangan je.. jagalah saya baik2 ye lepas ni.. hikhikhik..

sepatutnya boleh discharge petang 2 tapi disebabkan saya mengadu sakit, diorang tahan dok wad semalaman.. thanks kepada emak, adik dan hana cyg mama yg sanggup temankan aku selama diwad..

sekian pengalaman aku kene jahit sekali lagi.. memang sakit allah saje yang tahu.. tapi kite perempuan deberikan kekuatan untuk menempuhinya..

alhamdulillah..

kekuatan

 dua beranak bermesra di dalam wad

 peneman setia mama.. terima kasih anak mama..




No comments:

Post a Comment